ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Το καλάμι ψαρέματος δεν είναι κάτι παραπάνω από ένα
ελαστικό κωνικό ραβδί, συνήθως κοίλο (τμήματά του μπορεί να είναι και μασίφ)
ορισμένου μήκους.
Ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του, διαθέτει και έναν
αριθμό οδηγών μέσα από τους οποίους περνάει η πετονιά. Ο ρόλος των οδηγών είναι
να μεταφέρουν τις δυνάμεις που ασκούνται στην πετονιά στον κορμό του καλαμιού
με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Τα σημερινά καλάμια είναι συνήθως φτιαγμένα από
γραφίτη (graphite) ή carbon fiber και σπανιότερα από fiberglass.
Το fiberglass είναι ένας συνδυασμός πολυμερισμένου πλαστικού ενισχυμένο με
ίνες ύαλου. Είναι πολύ ισχυρό υλικό αλλά διαθέτει μεγάλη ελαστικότητα και βάρος
οπότε η χρήση του έχει περιοριστεί σε καλάμια όπου το ζητούμενο είναι κυρίως η
πολύ μεγάλη δύναμη όπως π.χ. τα πολύ δυνατά καλάμια συρτής.
Όσον αφορά τα υλικά graphite και carbon fiber η
κατάσταση είναι απλή αλλά και περίπλοκη την ίδια στιγμή. Απλή διότι κατά μια
έννοια graphite και carbon fiber είναι ονομασίες του ίδιου περίπου υλικού. Και τα δύο υλικά
αποτελούνται από στρώματα ατόμων άνθρακα τα οποία ενώνονται μεταξύ τους
σχηματίζοντας εξάγωνα. Η διαφορά μεταξύ των δύο υλικών βρίσκεται στο πως αυτά
τα στρώματα ενώνονται μεταξύ τους.
Δεν θα σας κουράσουμε περισσότερο. Απλά θα
αναφέρουμε ότι οι δύο ορολογίες μαζί με την βαθμονόμηση τύπου ΙΜ6, ΙΜ7, ΙΜ8, High Modulus κ.ά.
έχουν γίνει παιχνιδάκι στα χέρια των τμημάτων marketing των
εταιριών με σκοπό τι άλλο? Τις περισσότερες πωλήσεις. Δεν λέμε ότι δεν έχουν τη
σημασία τους αλλά περισσότερο μας ενδιαφέρουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά ενός
καλαμιού και η απόδοσή του στην πράξη παρά ορισμένοι ψυχροί αριθμοί.
Οι βασικότεροι λόγοι που η πλειονότητα των καλαμιών
σήμερα είναι φτιαγμένα από carbon fiber ή graphite είναι γιατί:
1.Είναι
πολύ ελαφριά
2.Διαθέτουν
μεγάλη ευαισθησία (με την έννοια της πληροφορίας προς τον ψαρά)
Στον αντίποδα τα βασικά τους μειονεκτήματα είναι:
1.Μεγάλη
ευαισθησία σε χτυπήματα και κακομεταχείριση
2.Υψηλότερο κόστος κατασκευής
ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Για να απλοποιήσουμε λίγο την κατάσταση ας
υποθέσουμε ότι έχουμε ένα μονοκόμματο καλάμι γυμνό, χωρίς οδηγούς, ενώσεις,
βάση μηχανισμού και λοιπά διακοσμητικά (το λεγόμενο blank). Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του
τα οποία ορίζουν τη συμπεριφορά του είναι:
1.Το
μήκος του
2.Η
κωνικότητά του (που αναφέρεται ως taper)
3.Η
διάμετρος της βάσης του
4.Η
διάμετρος της μύτης του
5.Η
πυκνότητα του γραφίτη
6.Το
πάχος των τοιχωμάτων του
Αυτά λοιπόν τα μεγέθη, μαζί με τυχών πρόσθετα όπως
ρητήνες κ.λ.π. που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διαδικασία της κατασκευής του,
δίνουν σε κάθε blank κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα πιο βασικά από τα οποία
είναι:
Power-Line
Weight (δύναμη)
Action
(δράση)
Casting
Weight (βάρος ρίψης)
Recovery
(επαναφορά)
Sensitivity
(ευαισθησία)
Συνεχίζεται...
2 comments:
Κατατοπιστικός όπως πάντα...!!
Η ανάλυση σε όλο της το μεγαλείο.....αναμένουμε και τη συνέχεια.....
Post a Comment